Od 25 kwietnia br., obowiązują zmiany w zasadach ewidencjonowania na kasach rejestrujących. Kupujący, który zgodził się otrzymać e-paragon, ma mieć również możliwość sprawdzenia tego paragonu na wyświetlaczu kasy. Ponadto umożliwiono, aby w przypadku kas online raporty fiskalne fiskalizacji oraz dokumenty niefiskalne były tylko w postaci elektronicznej. Do tej pory musiały być w postaci papierowej i w postaci elektronicznej. Zmienione także wszystkie formularze dotyczące użytkowania kas, m.in. przekazywana zatrudnionym osobom informacja o zasadach ewidencjonowania i wzór oświadczenia tych osób.

W związku z nowelizacją w ustawie o VAT, która wprowadziła możliwość przesyłania e-paragonów przez kasy online zostało zmieniono także rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących. Zmiana obowiązuje od 25 kwietnia 2020 r.

Nadal użytkownicy kas mają zapewnić stan techniczny kasy gwarantujący czytelny wydruk paragonu fiskalnego lub faktury w postaci papierowej. Doprecyzowano jednak, że w przypadku paragonu fiskalnego lub faktury w postaci elektronicznej kasa ma zapewnić ich czytelny widok, umożliwiający nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży.

Ważne

Kupujący, który zgodził się otrzymać e-paragon, ma mieć również możliwość sprawdzenia tego paragonu na wyświetlaczu kasy.

Dodano także nowy obowiązek. Sprzedawca przed zatwierdzeniem paragonu fiskalnego lub faktury, w celu wyeliminowania oczywistych pomyłek w ewidencji, ma sprawdzać poprawność wystawianego dokumentu.

W związku z tymi zmianami doprecyzowano, że pracodawca jest zobowiązany zapoznać zatrudnioną u niego osobę nie tylko z zasadami wystawiania, ale też z zasadami wydawania paragonu fiskalnego. Dlatego został zmieniony również wzór tego zawiadomienia, który stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Ponadto umożliwiono, aby w przypadku kas online raporty fiskalne fiskalizacji oraz dokumenty niefiskalne były tylko w postaci elektronicznej. Do tej pory musiały być w postaci papierowej i w postaci elektronicznej.

Zmienione zostały także wszystkie załączniki do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. W załącznikach nr 2-6 z wymaganych danych adresowych usunięto dane skrytki pocztowej i poczty.

Zmiany weszły w życie 25 kwietnia 2020 r.

Podstawa prawna:

  • § 2 pkt 3, § 6 pkt 9, 10, § 19 ust. 1 pkt 1, 2, 4, 10, § 19a rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. z 2019 r. poz. 816; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 732

Źródło: infor.pl

Oprac. Joanna Dmowska