Firmy ubezpieczeniowe oferują szeroką gamę produktów ubezpieczeniowych dla przedsiębiorców. Jednym z nich jest ubezpieczenie od utraty zysków. Co kryje się pod tą nazwą?

Ubezpieczenie BI

Ryzyko jest jedną z nieodłącznych cech prowadzenia działalności gospodarczej. Nieoczekiwane wydarzenia mogą często prowadzić do obniżenia zysków, jakie notuje przedsiębiorstwo. W ofercie firm ubezpieczeniowych można znaleźć produkty, które zapewniają ochronę przed takim ryzykiem. Mowa tutaj o ubezpieczeniu od utraty zysków (tzw. ubezpieczenie BI – business interruption).

Ubezpieczenie to ma na celu zapewnienie stabilności finansowej przedsiębiorstwa poprzez niwelowanie negatywnych skutków przestoju firmy spowodowanego oddziaływaniem żywiołów (pożar, powódź, huragan, wybuch, uderzenie pioruna). Ryzyko utraty zysku nie zostało jednak objęte samodzielnym ubezpieczeniem i w praktyce występuje wspólnie z ubezpieczeniem mienia od ognia i innych zdarzeń losowych.

Jakie świadczenia z ubezpieczenia?

W przypadku ubezpieczenia BI regułą jest, że w razie powstania szkody ubezpieczonemu wypłacane są następujące świadczenia:

  • z tytułu utraty zysku operacyjnego,
  • koszty stałe.

Przez zysk operacyjny należy rozumieć tą część dochodu, którą firma osiągnęłaby, gdyby do szkody nie doszło. Natomiast pojęcie kosztu stałego pokrywa się z pojęciem kosztu uzyskania przychodu, a więc będą to koszty wynagrodzenia dla pracowników, najmu, dzierżawy, rat leasingowych).

Ubezpieczenie ryzyka utraty zysku często obejmuje także refundację dodatkowych kosztów, do których należą:

  • koszty związane z korzystaniem z lokali, pomieszczeń zastępczych,
  • dodatkowe koszty pracy (godziny nadliczbowe, dodatki za pracę w nocy),
  • koszty przeniesienia maszyn i urządzeń do pomieszczeń zastępczych.
  • koszt zawiadomienia klientów o zaistniałej sytuacji.

Czego ubezpieczenie nie obejmuje?

W ubezpieczeniu BI można wskazać standardowo stosowane wyłączenia ochrony ubezpieczeniowej, tj.:

  • szkody powstałe wskutek działań wojennych,
  • szkody powstałe w następstwie utraty danych, nośników danych, dokumentacji księgowej,
  • szkody powstałe wskutek decyzji właściwych władz, uniemożliwiającej bądź opóźniającej odtworzenie zniszczonego mienia albo dalsze prowadzenie działalności gospodarczej przez ubezpieczającego,
  • szkody powstałe wskutek winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa ubezpieczającego,
  • kary pieniężne, administracyjne, grzywny i odszkodowania,
  • honoraria autorskie i wynagrodzenia za patenty,
  • szkody powstałe wskutek spadku wartości nieuszkodzonych towarów,
  • szkody powstałe w ubezpieczonym mieniu znajdującym się poza miejscem prowadzenia działalności gospodarczej,
  • podatek od towarów i usług (VAT), podatek akcyzowy i opłaty celne,
  • opłaty frachtowe i pozostałe opłaty transportowe.

Artykuł zawiera treści zawarte w publikacjach Biura Rzecznika Ubezpieczeń. Odpowiedź na pytania przygotował r.pr w BRU Aleksander Daszewski. Aktualizacji dokonał Tomasz Młynarski, starszy specjalista w BRU.

Źródło: infor.pl