Zdalne nauczanie oraz tzw. blended learning, czyli połączenie kształcenia tradycyjnego i nauki na odległość staje się powoli standardem nie tylko wśród osób pracujących, pragnących poszerzyć zawodową wiedzę.
Z możliwości platform e-learningowych powszechnie korzystają między innymi szkoły językowe i uczelnie. Niemal każda z nich posiada własną platformę do nauki przez internet. Często opartą na Moodle — darmowym oprogramowaniu przeznaczonym właśnie do tego, by dzielić się wiedzą z kursantami i studentami przebywającymi daleko od wykładowcy.
Platformę można w dowolny sposób, poprzez zmianę wyglądu oraz doinstalowanie modułów, dopasować do potrzeb odbiorcy. Pozwala ona zarówno przygotować zaawansowane szkolenia, jak i nadzorować postępy w przyswajaniu wiedzy. Daje szerokie możliwości interakcji i wspierania osoby uczącej się. Jest odpowiednia tak dla nauczyciela, który zamierza korzystać z niej w pojedynkę, jak dla grupy nauczycieli, chcących współdzielić Moodle w ramach dotarcia do kursantów z wiedzą z różnych zakresów tematycznych.
W trakcie szklenia nauczyciele będą wykonywać zadania praktyczne na ćwiczebnej platformie Moodle, tworząc materiały edukacyjne, wykorzystując narzędzia sprawdzania wiedzy oraz narzędzia ewaluacyjne, a także poszerzą ogólną wiedzę na temat platformy edukacyjnej Moodle. Uczestnicy mogą pracować również będą zdalnie w formie indywidualnej i grupowej. Podczas kursu każdy z uczestników zdobędzie umiejętności, które pozwolą mu na samodzielne przygotowywanie i prowadzenie w różnorodnych formach zdalnej edukacji za pośrednictwem szkolnej platformy Moodle.
Kończąc kurs, uczestnicy będą w stanie opracowywać koncepcje zdalnych zajęć dla uczniów oraz przygotowywać kolejne zajęcia, korzystając z umiejętności tworzenia i doboru materiałów dydaktycznych, a także prawidłowego komponowania i osadzania na platformie zasobów i składowych takich jak: forum, chat, słownik, głosowanie, wiki, zadanie, quiz, opinia zwrotna. Zdobyta wiedza pozwoli uczestnikom także na szersze stosowanie wybranych składowych platformy Moodle – przeznaczonych do realizacji wyszukanych zadań edukacyjnych, z uwzględnieniem ich dostosowania do określonych wymagań metodycznych, specyfiki prowadzonego przedmiotu oraz własnych potrzeb.
Najprostsze aktywności statyczne:
- Strony internetowe,
- Linki do stron w sieci (w tym materiał na własnej stronie Moodle),
- Katalogi plików,
- Dowolny tekst lub obraz.
Moodle pozwala także dodawać interaktywne materiały szkoleniowe. Takie materiały pozwalają na interakcję poprzez odpowiadanie na pytania, wpisywanie tekstów lub wysyłanie plików:
- Ankiety,
- Głosowanie,
- Lekcja,
- Quiz,
- Warsztaty.
Dostępne są również aktywności umożliwiające współdziałanie uczniów ze sobą. Są one wykorzystywane do tworzenia społeczności wokół materiał kursu:
- Forum,
- Czat,
- Słownik pojęć (uczniowie i / lub nauczyciele mogą uzupełniać słowniki),
- Wiki – jest to narzędzie do współpracy znajome dla większości uczniów (vide Wikipedia),
- Zadanie (możliwość przeglądu oraz przekazania informacji zwrotnej).
Istnieją też dodatkowe moduły Moodle, które pozwalają na inne typy interakcji – na przykład planowanie spotkań ze sobą.
Zarządzanie uczniami/studentami
Ważną funkcją Moodle jest zarządzanie uczniami (studentami). Funkcja ta obejmuje:
- Dostęp do informacji o uczestnikach kursu.
- Dzielenie uczestników na grupy.
- Zapisy do kursów, kalendarze, organizer.
- Śledzenie aktywności studentów i ich ocenianie.
- Komunikacja między użytkownikami platformy.
Dostęp do informacji
Możemy obejrzeć aktywność wszystkich uczestników konkretnego kursu. Studenci tworzą profile osobiste, na których mogą udostępniać informacje pomocne w nawiązywaniu kontaktów i formowaniu się społeczności online.
Organizacja
Uczestników kursów można dzielić na grupy. Grupy mogą być dzielone na różne kategorie. Pomocnym w komunikacji w obrębie grupy jest kalendarz z organizerem. Umożliwia on tworzenie zapowiedzi zdarzeń. Mogą one służyć do:
- przypominania uczestnikom kursów o ważnych zdarzeniach związanych z kursem,
- informowaniu (przez administratora) o zdarzeniach ważnych dla wszystkich kursów – na przykład o pracach administracyjnych,
- przekazywania informacji przez nauczyciela,
- zapamiętywania własnych notatek.
Alarmy kalendarza mają przyporządkowane kolory kategorii.
Śledzenie aktywności i ocenianie
Standardowe skale obejmują przyporządkowywanie wartości 1-100%. Instruktorzy mogą definiować własne skale do oceniania, dostosowane do specyfiki treści. Własne skale łatwo się tworzy i wiąże z różnymi formami aktywności.
Ekrany z ocenami są bardzo przejrzyste i zawierają zarówno informacje o skalach ocen, jak i uzyskane oceny. Wykazy ocen można eksportować w formacie tekstowym, lub arkusza kalkulacyjnego. Nauczyciel może śledzić nie tylko uzyskiwane oceny, ale pełną aktywność studenta. W tym celu prowadzone są tak zwane logi systemowe. Można zobaczyć kursy w których student uczestniczy, oraz uzyskany przez niego dostęp do konkretnych zasobów.
Miejsce realizacji szkolenia
Ostrołęka, Łomża, Białystok i zdalnie poprzez Internet
Termin realizacji
Szkolenia odbywają się sukcesywnie w pierwszym tygodniu każdego miesiąca oraz na życzenie uczestników zajęcia mogą odbywać się w trybie weekendowym jak i wieczorowym. O datę najbliższego szkolenia proszę zapytać poprzez formularz na dole strony.
Cena szkolenia i czas trwania
Cena szkolenia 50 h – 1000 zł, dla firm i instytucji jest to cena netto bez VAT ( należy doliczyć 23% VAT).
Zapraszam do kontaktu poprzez formularz