File:Moodle-1-740x380.png - Wikimedia Commons

Zdalne nauczanie oraz tzw. blended learning, czyli połączenie kształcenia tradycyjnego i nauki na odległość staje się powoli standardem nie tylko wśród osób pracujących, pragnących poszerzyć zawodową wiedzę.

Z możliwości platform e-learningowych powszechnie korzystają między innymi szkoły językowe i uczelnie. Niemal każda z nich posiada własną platformę do nauki przez internet. Często opartą na Moodle — darmowym oprogramowaniu przeznaczonym właśnie do tego, by dzielić się wiedzą z kursantami i studentami przebywającymi daleko od wykładowcy.

Platformę można w dowolny sposób, poprzez zmianę wyglądu oraz doinstalowanie modułów, dopasować do potrzeb odbiorcy. Pozwala ona zarówno przygotować zaawansowane szkolenia, jak i nadzorować postępy w przyswajaniu wiedzy. Daje szerokie możliwości interakcji i wspierania osoby uczącej się. Jest odpowiednia tak dla nauczyciela, który zamierza korzystać z niej w pojedynkę, jak dla grupy nauczycieli, chcących współdzielić Moodle w ramach dotarcia do kursantów z wiedzą z różnych zakresów tematycznych.

W trakcie szklenia nauczyciele będą wykonywać zadania praktyczne na ćwiczebnej platformie Moodle, tworząc materiały edukacyjne, wykorzystując narzędzia sprawdzania wiedzy oraz narzędzia ewaluacyjne, a także poszerzą ogólną wiedzę na temat platformy edukacyjnej Moodle. Uczestnicy mogą pracować również będą zdalnie w formie indywidualnej i grupowej. Podczas kursu każdy z uczestników zdobędzie umiejętności, które pozwolą mu na samodzielne przygotowywanie i prowadzenie w różnorodnych formach zdalnej edukacji za pośrednictwem szkolnej platformy Moodle.

Kończąc kurs, uczestnicy będą w stanie opracowywać koncepcje zdalnych zajęć dla uczniów oraz przygotowywać kolejne zajęcia, korzystając z umiejętności tworzenia i doboru materiałów dydaktycznych, a także prawidłowego komponowania i osadzania na platformie zasobów i składowych takich jak: forum, chat, słownik, głosowanie, wiki, zadanie, quiz, opinia zwrotna. Zdobyta wiedza pozwoli uczestnikom także na szersze stosowanie wybranych składowych platformy Moodle – przeznaczonych do realizacji wyszukanych zadań edukacyjnych, z uwzględnieniem ich dostosowania do określonych wymagań metodycznych, specyfiki prowadzonego przedmiotu oraz własnych potrzeb.

Najprostsze aktywności statyczne:

  • Strony internetowe,
  • Linki do stron w sieci (w tym materiał na własnej stronie Moodle),
  • Katalogi plików,
  • Dowolny tekst lub obraz.

Moodle pozwala także dodawać interaktywne materiały szkoleniowe. Takie materiały pozwalają na interakcję poprzez odpowiadanie na pytania, wpisywanie tekstów lub wysyłanie plików:

  • Ankiety,
  • Głosowanie,
  • Lekcja,
  • Quiz,
  • Warsztaty.

Dostępne są również aktywności umożliwiające współdziałanie uczniów ze sobą. Są one wykorzystywane do tworzenia społeczności wokół materiał kursu:

  • Forum,
  • Czat,
  • Słownik pojęć (uczniowie i / lub nauczyciele mogą uzupełniać słowniki),
  • Wiki – jest to narzędzie do współpracy znajome dla większości uczniów (vide Wikipedia),
  • Zadanie (możliwość przeglądu oraz przekazania informacji zwrotnej).

Istnieją też dodatkowe moduły Moodle, które pozwalają na inne typy interakcji – na przykład planowanie spotkań ze sobą.  

Zarządzanie uczniami/studentami

Ważną funkcją Moodle jest zarządzanie uczniami (studentami). Funkcja ta obejmuje:

  • Dostęp do informacji o uczestnikach kursu.
  • Dzielenie uczestników na grupy.
  • Zapisy do kursów, kalendarze, organizer.
  • Śledzenie aktywności studentów i ich ocenianie.
  • Komunikacja między użytkownikami platformy.

Dostęp do informacji

Możemy obejrzeć aktywność wszystkich uczestników konkretnego kursu. Studenci tworzą profile osobiste, na których mogą udostępniać informacje pomocne w nawiązywaniu kontaktów i formowaniu się społeczności online.

Organizacja

Uczestników kursów można dzielić na grupy. Grupy mogą być dzielone na różne kategorie. Pomocnym w komunikacji w obrębie grupy jest kalendarz z organizerem. Umożliwia on tworzenie zapowiedzi zdarzeń. Mogą one służyć do:

  • przypominania uczestnikom kursów o ważnych zdarzeniach związanych z kursem,
  • informowaniu (przez administratora) o zdarzeniach ważnych dla wszystkich kursów – na przykład o pracach administracyjnych,
  • przekazywania informacji przez nauczyciela,
  • zapamiętywania własnych notatek.

Alarmy kalendarza mają przyporządkowane kolory kategorii.

Śledzenie aktywności i ocenianie

Standardowe skale obejmują przyporządkowywanie wartości 1-100%. Instruktorzy mogą definiować własne skale do oceniania, dostosowane do specyfiki treści. Własne skale łatwo się tworzy i wiąże z różnymi formami aktywności.

Ekrany z ocenami są bardzo przejrzyste i zawierają zarówno informacje o skalach ocen, jak i uzyskane oceny. Wykazy ocen można eksportować w formacie tekstowym, lub arkusza kalkulacyjnego. Nauczyciel może śledzić nie tylko uzyskiwane oceny, ale pełną aktywność studenta. W tym celu prowadzone są tak zwane logi systemowe. Można zobaczyć kursy w których student uczestniczy, oraz uzyskany przez niego dostęp do konkretnych zasobów.

Miejsce realizacji szkolenia

Ostrołęka, Łomża, Białystok i zdalnie poprzez Internet

Termin realizacji

Szkolenia odbywają się sukcesywnie w pierwszym tygodniu każdego miesiąca oraz na życzenie uczestników zajęcia mogą odbywać się w trybie weekendowym jak i wieczorowym. O datę najbliższego szkolenia proszę zapytać poprzez formularz na dole strony.

Cena szkolenia i czas trwania

Cena szkolenia 50 h – 1000 zł, dla firm i instytucji jest to cena netto bez VAT ( należy doliczyć 23% VAT).

Zapraszam do kontaktu poprzez formularz