Jeden z naszych kontrahentów we wrześniu 2022 r. wystawił przez pomyłkę na naszą firmę fakturę za towary, których nie kupiliśmy. W tym samym miesiącu otrzymaliśmy fakturę korygującą do zera wcześniejszą fakturę. Czy możemy tych faktur nie wprowadzać do księgi podatkowej?

TAK. Faktury wystawionej przez pomyłkę, która nie dokumentuje faktycznego zdarzenia, ani jej korekty Czytelnicy nie muszą wpisywać do księgi.

Ujęciu w księdze podatkowej podlegają faktury dokumentujące faktycznie poniesione koszty uzyskania przychodów, którymi są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o pdof (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.). Jeśli otrzymaną fakturę kontrahent wystawił przez pomyłkę i nie dokumentuje ona zdarzenia gospodarczego, które faktycznie miało miejsce, nie można uznać, że podatnik poniósł koszt uzyskania przychodów. Dlatego tzw. pustej faktury nie należy wprowadzać do księgi podatkowej w kolumnach przeznaczonych do ewidencji kosztów uzyskania przychodów. Dotyczy to również faktury korygującej tę fakturę (do zera).

Gdyby jednak podatnik nie zorientował się, że faktura została wystawiona przez pomyłkę i wpisał taką pustą fakturę kosztową w dacie jej wystawienia do księgi podatkowej, to powinien dokonać korekty kosztów w księdze, wpisując do niej w tym samym miesiącu wartości wynikające z otrzymanej faktury korygującej ze znakiem minus lub na czerwono. Zapis korygujący, który zmniejszy do zera kwotę wcześniej ujętego kosztu, powinien zostać dokonany w tej samej kolumnie, w której uprzednio, na podstawie faktury pierwotnej, wpisano koszt. Takie postępowanie nie powinno być kwestionowane podczas ewentualnej kontroli prowadzonej przez organy podatkowe.

Źródło: gofin.pl, Gazeta Podatkowa nr 83 (1958) z dnia 17.10.2022

Autor: Karolina Paszkowska