Na potrzeby prowadzonej działalności zakupiłem smartfon. Od razu wykupiłem na niego dodatkową gwarancję. Ze względu na niską wartość początkową, tj. poniżej 10.000 zł, nie zaliczyłem go do środków trwałych, a jego wartość została bezpośrednio odniesiona w koszty w miesiącu oddania go do używania. Na fakturze za smartfon w osobnej pozycji figuruje także dodatkowa gwarancja. Czy koszty telefonu i gwarancji mogę wpisać do księgi podatkowej w tej samej pozycji?

Jeśli Czytelnik ujmuje koszty w księdze podatkowej metodą uproszczoną, wydatki na smartfon (którego wartość została odniesiona bezpośrednio w koszty) oraz dodatkową gwarancję, które figurują na jednej fakturze, może wpisać do księgi w kolumnie 13 „Pozostałe wydatki” w jednej pozycji. Wtedy jednak w kolumnie 6 „Opis zdarzenia gospodarczego” powinien zaznaczyć, że jest to zakup wyposażenia oraz dodatkowej gwarancji. Natomiast podatnik, który ujmuje koszty w księdze metodą memoriałową, ze względu na to, że dodatkowa gwarancja zazwyczaj dotyczy więcej niż jednego roku podatkowego, jej wartość powinien rozliczać odpowiednio do lat, których ona dotyczy, wpisując właściwe kwoty do kolumny 13.

Gdy wartość początkowa zakupionego składnika majątku spełniającego warunki do zaliczenia go do środków trwałych nie przekracza 10.000 zł, można nie zaliczać go do środków trwałych i jego wartość odnieść bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu oddania go do używania. Tak stanowi art. 22d ust. 1 ustawy o pdof (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.). Warto zaznaczyć, że wydatków poniesionych na zakup dodatkowej gwarancji nie odnosi się na zwiększenie wartości początkowej zakupionego przez Czytelnika smartfona. Takie wydatki nie stanowią bowiem elementu ceny nabycia, o której mowa w art. 22g ust. 3 ustawy o pdof – są to koszty dotyczące użytkowania składnika majątku.

Ponieważ wydatki na dodatkową gwarancję nie są związane z konkretnym przychodem, stanowią koszty pośrednie. W związku z tym, jeżeli koszty w księdze ujmowane są według metody uproszczonej, wydatki te odniesione zostaną w koszty w dacie ich poniesienia, czyli pod datą wystawienia faktury, bez względu na okres, którego dotyczy dodatkowa gwarancja. Z kolei gdy koszty ewidencjonowane są w księdze zgodnie z metodą memoriałową, wydatki na dodatkową gwarancję powinny zostać rozliczone proporcjonalnie w latach, których ona dotyczy.

Na podstawie pkt 13 objaśnień stanowiących załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544) wartość zakupionego smartfona, który nie został zaliczony do środków trwałych, oraz wydatki na przedłużenie gwarancji ujmuje się w kolumnie 13 „Pozostałe wydatki”. Skoro wydatki na telefon oraz dodatkową gwarancję widnieją na jednej fakturze, można ująć je w księdze w jednej pozycji – o ile koszty ewidencjonowane są w księdze metodą uproszczoną. Wtedy w kolumnie 6 „Opis zdarzenia gospodarczego” trzeba zamieścić informację o części kosztów dotyczących zakupu wyposażenia oraz przedłużenia gwarancji.

Przykład
Podatnik ujmujący koszty w księdze podatkowej metodą uproszczoną w lipcu 2023 r. zakupił i oddał do używania smartfon, na który nabył przedłużoną gwarancję. Obie pozycje wyszczególniono na jednej fakturze wystawionej w dniu 25 lipca 2023 r., zgodnie z którą wartość netto smartfona to 4.200 zł, a dodatkowej gwarancji 300 zł. Ze względu na niską wartość, tj. poniżej 10.000 zł, smartfon nie został zakwalifikowany do środków trwałych – jego wartość odniesiono bezpośrednio w koszty. W księdze podatkowej za lipiec 2023 r. podatnik, na podstawie faktury, wpisał:-w kolumnie 2 „Data zdarzenia gospodarczego”: 25.07.2023 r.,-w kolumnie 6 „Opis zdarzenia gospodarczego”: zakup smartfona (4.200 zł) oraz dodatkowej gwarancji (300 zł),-w kolumnie 13 „Pozostałe wydatki”: 4.500 zł.

Źródło: gofin.pl, Gazeta Podatkowa nr 65 (2044) z dnia 14.08.2023

Autor: Karolina Paszkowska