W ramach prowadzonej działalności świadczę usługi fotograficzne. W czerwcu 2022 r. za kwotę 8.760 zł zakupiłam dron, który będę wykorzystywała na potrzeby firmy. Zobowiązanie za niego będę regulowała w ratach. Czy taki sposób zapłaty wpływa na zapisy dotyczące kosztów w księdze podatkowej?

W księdze podatkowej zakupy na raty zasadniczo ujmowane są w taki sam sposób jak zakupy, za które zapłata regulowana jest jednorazowo. Forma zapłaty za składniki majątku generalnie nie ma wpływu na ich kwalifikację. Sposób zapłaty ma wpływ tylko na rozliczenie ze sprzedawcą. W księdze nie ujmuje się zapłaty rozrachunków, więc nie wpisuje się do niej spłacanych rat.

Jeśli dron spełnia warunki określone w art. 22a ust. 1 ustawy o pdof (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), może zostać zakwalifikowany do środków trwałych. Wówczas należy ująć go w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544). Od wartości początkowej środków trwałych dokonuje się odpisów amortyzacyjnych na zasadach określonych w art. 22h-22m ustawy o pdof. Pierwszego odpisu dokonuje się począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zakupiony w systemie ratalnym składnik majątku został wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Ze względu na to, że wartość początkowa drona nie przekracza 10.000 zł, Czytelniczka może także skorzystać z uproszczenia i dokonać jednorazowej amortyzacji – w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego albo w miesiącu następnym (por. art. 22f ust. 3 ustawy o pdof). Może także jego wartość odnieść bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów (por. art. 22d ust. 1 ustawy o pdof). Przy zastosowaniu drugiego uproszczenia dron nie będzie stanowił środka trwałego, a jego wartość powinna zostać wpisana do księgi w kolumnie 13 „Pozostałe wydatki” w miesiącu oddania go do używania. W tej samej kolumnie należy ujmować wartość comiesięcznego lub jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Można tego dokonywać bezpośrednio na podstawie ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w oparciu o sporządzony we własnym zakresie dowód księgowy spełniający warunki określone w § 11 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia.

Przykład

W czerwcu 2022 r. podatniczka na potrzeby prowadzonej działalności w zakresie świadczenia usług fotograficznych zakupiła dron. Ustalona na podstawie faktury zakupu wartość początkowa drona wyniosła 8.760 zł. Zgodnie z umową ze sprzedawcą płatność nastąpi w 6 miesięcznych ratach po 1.460 zł każda. Dron został oddany do używania w czerwcu br. i mimo że spełniał warunki do zaliczenia go do środków trwałych, nie został do nich zaliczony – ze względu na niską wartość początkową wydatki na jego zakup odniesiono bezpośrednio do kosztów. Podatniczka w księdze podatkowej za czerwiec 2022 r. poniesiony wydatek w kwocie 8.760 zł wpisała w kolumnie 13 „Pozostałe wydatki”.

Źródło: gofin.pl, Gazeta Podatkowa nr 54 (1929) z dnia 7.07.2022

Autor: Karolina Paszkowska