Firma zorganizowała spotkanie integracyjne dla pracowników przy grillu i otrzymała fakturę za kiełbasę, karkówkę, sosy i soki. Czy można ją wpisać do księgi podatkowej? Jeśli tak, to czy w kwocie netto czy brutto?

Zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych w związku z organizacją imprez integracyjnych dla pracowników zasadniczo nie jest kwestionowane przez organy podatkowe (poza wydatkami na zakup alkoholu), gdy impreza jest sfinansowana ze środków obrotowych pracodawcy i służy wzmocnieniu pozytywnych relacji między pracownikami, kształtowaniu lojalnej postawy wobec pracodawcy oraz podnoszeniu motywacji do pracy. W takim przypadku bowiem może to pośrednio wpływać na osiągnięcie przychodów u pracodawcy, a więc spełniony jest warunek określony w art. 22 ust. 1 ustawy o pdof. Zakładając, że taki był cel imprezy integracyjnej w sytuacji opisanej w pytaniu, koszty z faktury za zakup środków spożywczych mogą zostać ujęte w księdze podatkowej – w kolumnie 13 „Pozostałe wydatki”.

Podatnik może odliczyć VAT naliczony od dokonanego zakupu w takim zakresie, w jakim zakup ten związany jest ze sprzedażą opodatkowaną. Wydatki poniesione na potrzeby organizacji imprezy integracyjnej dla pracowników firmy można uznać za pozostające w związku z działalnością firmy, podatnik ma więc, co do zasady, prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dotyczącej takich wydatków (oprócz nabycia usług hotelowych i gastronomicznych). Firma będąca czynnym podatnikiem VAT ma zatem prawo do odliczenia VAT od zakupu wymienionych w pytaniu środków spożywczych na potrzeby organizowanej imprezy integracyjnej pracowników. W księdze podatkowej wpisze kwotę netto z faktury.

Źródło: gofin.pl, Gazeta Podatkowa nr 63 (2042) z dnia 7.08.2023

Autor: Dorota Przybyszewska