W ramach działalności gospodarczej, którą rozliczam w oparciu o podatkową księgę, handluję kserokopiarkami. Zdarza się, że znajduję nabywcę na towar, zanim zamówione kopiarki zostaną dostarczone do mojego zakładu. W takich przypadkach zlecam bezpośrednią dostawę do klienta. Wówczas od dostawcy kopiarek otrzymuję fakturę zakupu towaru oraz fakturę na koszty dostawy. Czy w podatkowej księdze koszty dostawy ujmować w kolumnie 11 „Koszty uboczne zakupu”?

W opisanym przypadku koszty dostawy nie są związane z zakupem towaru, lecz jego sprzedażą, zatem podatnik nie powinien ewidencjonować tych kosztów w podatkowej księdze w kolumnie 11 „Koszty uboczne zakupu” tylko w kolumnie 13 „pozostałe wydatki”.

Podatnicy wykonujący działalność gospodarczą obowiązani są prowadzić podatkową księgę według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. poz. 2544). Z ust. 11 objaśnień zawartych w załączniku nr 1 do tego rozporządzenia wynika, że kolumna 11 „Koszty uboczne zakupu” jest przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem. Jako przykład tego rodzaju kosztów wskazano koszty dotyczące:

  • transportu,
  • załadunku i wyładunku,
  • ubezpieczenia w drodze.

Natomiast samo pojęcie „koszty uboczne zakupu” nie zostało zdefiniowane. Na podstawie regulacji zawartych w rozporządzeniu (§ 3 pkt 4 rozporządzenia i ust. 11 objaśnień) można jednak wnosić, że do tej kategorii kosztów zalicza się koszty związane z zakupem towarów i materiałów ujmowanych w kolumnie 10 „Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu”, ponoszone do czasu złożenia tych składników majątku w magazynie.

Z okoliczności opisanych w pytaniu wynika z kolei, że w działalności podatnika zdarzają się sytuacje, gdy dokonuje on obrotu towarami, zanim jeszcze towary te zostaną dostarczone do jego zakładu. W takich przypadkach, na zlecenie podatnika towar jest dostarczany bezpośrednio do jego klienta, który ten towar nabył. Dostawca towaru obciąża podatnika kosztami tej usługi, wystawiając fakturę na koszty dostawy. W tym stanie faktycznym ponoszone przez podatnika koszty dostawy w rzeczywistości wiążą się z transakcją zbycia towarów handlowych, a nie ich nabycia. Konieczność dostarczenia towaru do klienta wynika tu bowiem z faktu, że na moment sprzedaży podatnik nie dysponuje towarem. Naszym zdaniem, w analizowanej sprawie nie jest więc zasadne kwalifikowanie kosztów takiej dostawy jako kosztów ubocznych zakupu towaru ujmowanych w księdze w kolumnie 11. Uważamy, że koszt ten należy potraktować jako pozostały koszt uzyskania przychodu, który powinien być zaksięgowany w kolumnie 13 „pozostałe wydatki”.

Źródło: gofin.pl, Przegląd Podatku Dochodowego nr 2 (554) z dnia 20.01.2022