Koszty promocji i reklamy produktów na platformach internetowych mieszczą się w katalogu kosztów działań promocyjno-informacyjnych, które podlegają odliczeniu w ramach ulgi na ekspansję.
(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 grudnia 2023 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.684.2023.3.MC)

Stan faktyczny

Wnioskodawczyni prowadziła działalność gospodarczą opodatkowaną według skali podatkowej (PKPiR). W ramach działalności prowadziła sklep internetowy z własnymi produktami. Sprzedawała plakaty, zaproszenia oraz inne produkty, na których wykonywała zaprojektowane przez siebie nadruki. Do ich wykonania korzystała z półproduktów takich jak np. papier, drewniane pudełka czy szkło akrylowe.

Wnioskodawczyni w 2022 r. poniosła wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów znajdujących się w ofercie sprzedażowej (m.in. koszty reklamy na platformach przedstawiające zastosowanie produktów, ich wygląd), mające wywołać zapotrzebowanie, zainteresowanie oraz sprzedaż konkretnych produktów, oferowanych i wytworzonych przez Wnioskodawczynię. Wydatki te zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Nie zostały one zwrócone podatniczce w jakiejkolwiek formie. Szacowała, że jej przychody ze sprzedaży ww. produktów wzrosną dwukrotnie w porównaniu do poprzedniego roku. Sprzedaż produktów nie następowała na rzecz podmiotów powiązanych.

Wydatki związane z promocją i reklamą Wnioskodawczyni w całości odliczyła w zeznaniu rocznym w ramach tzw. ulgi na ekspansję. Nie będąc jednak pewną, czy postąpiła słusznie, zapytała o to organ podatkowy.

Stanowisko Dyrektora KIS

Dyrektor KIS przypomniał, iż ulga na ekspansję – wprowadzona z dniem 1 stycznia 2022 r. – jako ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, ma na celu zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu. Kwestie dotyczące tej ulgi zostały uregulowane w art. 26gb ustawy o PDOF. W myśl tych przepisów, podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej dla skali podatkowej lub podatku liniowego, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (rzeczy wytworzonych przez podatnika) do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym, do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1.000.000 zł w roku podatkowym.

Podatnik jest uprawniony do skorzystania z ww. ulgi pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju. Przy ustalaniu spełnienia tego warunku uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty (art. 26gb ust. 7 ustawy o PDOF):

1) uczestnictwa w targach poniesione na: organizację miejsca wystawowego, zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika, zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika,

2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów,

3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów,

4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych,

5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Dyrektor KIS wyjaśnił, że wskazane w pkt 2 koszty związane z działaniami promocyjno-informacyjnymi są jedynie przykładowe.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN, „promocja” to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia, natomiast „reklama” to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi. Z kolei informacja to to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś.

Odliczenia w ramach ulgi na ekspansję dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia – odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części – dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

W przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku wzrostu przychodów, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.

Odnosząc się do przedstawionej sytuacji Dyrektor KIS stwierdził, że:

„(…) poniesione przez Panią w 2022 r. koszty promocji i reklamy Pani produktów na platformach (…) mieszczą się w katalogu kosztów działań promocyjno-informacyjnych, o którym mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zostały one poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Pani produktów, mogła Pani zatem skorzystać z tzw. ulgi prowzrostowej (ulgi na ekspansję), o której mowa w art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odliczyć je w zeznaniu za 2022 r. (…)”


Od redakcji:

Należy dodać, że sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów w piśmie z 2 stycznia 2023 r., nr DD5.054.8.2022, będącym odpowiedzią na interpelację poselską nr 37741, wyjaśnił, że warunek wzrostu przychodów – na potrzeby ulgi na ekspansję – uważa się za spełniony, jeśli przyrost przychodów względem dnia odniesienia (tj. ostatniego dnia roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia wydatków) nastąpi choćby w jednym z dwóch kolejnych lat podatkowych.

Źródło: gofin.pl, Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno – Finansowych nr 3 (1190) z dnia 20.01.2024