Co można zrobić w minutę?

Słyszałam o ludziach, którzy w ciągu 60 sekund potrafią ułożyć kostkę Rubika albo wyrecytować wartość stałej Archimedesa z dokładnością do kilkudziesięciu miejsc po przecinku. My – zwykli ludzie – w tym czasie możemy co najwyżej zalać wrzątkiem torebkę z herbatą albo sprawdzić godzinę w telefonie.

No chyba, że jesteśmy akurat online.

Bo widzisz, według badania Data Never Sleeps 8.0, każdego dnia w ciągu każdej minuty w internecie dzieje się cholernie dużo. Na Facebooku na przykład pojawia się 147 000 zdjęć. Playlisty Spotify w tym czasie rosną o kolejne 28 piosenek. 69 444 użytkowników LinkedIna zgłasza chęć podjęcia pracy. Baza YouTube’a rozszerza się o kolejne 500 godzin treści wideo… CZYSTE SZALEŃSTWO.

Równie szalone mogą okazać się dla Ciebie próby trafienia w tym chaosie do klientów – i właśnie dlatego przychodzę dziś z rozwiązaniem, które może w tym pomóc.

Poznaj Real Time Marketing.

Czym jest Real Time Marketing?

Zacznijmy od tego, że definicja Real Time Marketingu jest bardzo prosta.

Real Time Marketing to po prostu forma marketingu, która dzieje się w czasie rzeczywistym. Jest BŁYSKAWICZNĄ REAKCJĄ (Caps Lock jest tu celowy, bo żywotność RTM-ów to zwykle parę dni) marki na to, co dzieje się dookoła – może być na przykład reakcją na tweeta konkurencji, zabawnym komentarzem do aktualnego wydarzenia albo autorską interpretacją głośno komentowanej sceny w premierowym odcinku serialu. Chodzi w nim o zbliżenie się do odbiorców poprzez uważne śledzenie bieżących wydarzeń i odpowiednie wykorzystanie ich w komunikacji marki. Nie ukrywam, że przydaje się do tego coś, co nazywam marketingowym refleksem – czyli umiejętnością patrzenia na świat jak na bibliotekę RTM-owych inspiracji.

A skoro już wspomniałam o inspiracjach…

Czym różni się Real Time Marketing od marketingu kontekstowego?

Zdarza się, że – na przykład planując harmonogram wpisów w mediach społecznościowych – bierzemy pod uwagę nadchodzące święta albo wydarzenia, jak choćby piłkarskie mistrzostwa świata, finał Eurowizji albo premierę kolejnej części sagi „Zmierzch” (Boże, uchowaj!). I chcę w tym miejscu podkreślić, że NIE JEST to Real Time Marketing – to marketing kontekstowy.

Różnice między jednym a drugim najlepiej obrazują poniższe grafiki z Twitterowego konta Oreo.

Ta po lewej to przykład marketingu kontekstowego z okazji Święta Dziękczynienia. Ten wpis można było zaplanować wcześniej, ponieważ nawiązuje do cyklicznego wydarzenia, a przedstawiona treść zawsze będzie aktualna – możemy przecież założyć, że w kolejnych latach Amerykanie również będą zmagali się z przejedzeniem w okolicach czwartego czwartku listopada.

Grafika po prawej to z kolei przykład Real Time Marketingu. Wpis sugerujący, że ciasteczka Oreo można maczać w mleku nawet po ciemku (słowo „dunk” oznacza zarówno „zanurzanie”, jak i „trafianie do kosza”), był spontaniczną reakcją marki na awarię oświetlenia podczas koszykarskich rozgrywek Mercedes-Benz Superdome. Tego wpisu nie dało się zaplanować, a jego treść przestała być aktualna chwilę po zakończeniu meczu – i na tym właśnie polega różnica między RTM-em a marketingiem kontekstowym… Kreatywne, prawda?

Real Time Marketing – przykłady ze świata

Poza ciasteczkami Oreo, absolutnym mistrzem Real Time Marketingu jest Ikea. Marka od wielu lat błyskawicznie reaguje na otaczającą ją rzeczywistość i komentuje ją w zabawny sposób. Dzięki szerokiej ofercie wiele razy udawało się jej dopasować produkty do wydarzeń, którymi żył internet – na przykład sceną z serialu „Gra o tron”, w której jeden z bohaterów próbował zamknąć drzwi, krzycząc bezustannie „Hold the door!” – co ostatecznie doprowadziło go do szaleństwa, przez które już do końca życia powtarzał słowo “Hodor”. Zainspirowało to markę do poszerzenia asortymentu o… ogranicznik do drzwi o nazwie HODOR.

Przykład real time marketing

Źródło: https://jakubbiel.pl/real-time-marketing-przyklady/

Real Time Marketing Ikei nie boi się też trudnych, często politycznych przykładów. Szwedzka sieciówka meblarska była na przykład jedną z pierwszych marek, które zareagowały na wieść o Megxicie (grafika poniżej, lewa strona) i porażce Donalda Trumpa w wyborach prezydenckich (grafika poniżej, prawa strona).

Przykład real time marketing
Przykład real time marketing

Źródło: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dzieki-akcjom-real-time-marketingowym-marka-staje-sie-kumplem
Źródło: https://www.facebook.com/IKEApl/photos/ty-te%C5%BC-w%C5%82a%C5%9Bnie-si%C4%99-przeprowadzasz-je%C5%9Bli-przed-twoimi-drzwiami-brakuje-jeszcze-wy/10158537519772479/

Poza Ikeą w RTM-ie świetnie radzi sobie też LEGO. Duński producent klocków wykorzystuje swoje produkty do zabawnego komentowania rzeczywistości. W tym przypadku marka skupia się jednak głównie na wydarzeniach związanych z popkulturą (jak wyczekiwany Oscar dla Leonardo DiCaprio po lewej stronie poniżej) i rozrywką (na przykład pamiętna #dressgate z 2015, której chyba do dziś ostatecznie nie rozstrzygnęliśmy) – ale przecież nikt nie oczekuje, żeby firma skierowana do najmłodszych poruszała w swojej komunikacji kwestie polityczne.

Przykład real time marketing lego
Przykład real time marketing lego

Źródło: https://jakubbiel.pl/real-time-marketing-przyklady/
Źródło: https://www.researchgate.net/figure/Figura-3-Ejemplos-de-Real-Time-Marketing-RTM-con-el-vestido-que-se-hizo-famoso-en_fig2_303540947

Real time marketing – przykłady z Polski

Zapadające w pamięć przykłady Real Time Marketingu znajdziemy też na wielu polskojęzycznych kontach w mediach społecznościowych, m. in. u marek: Solgaz (mój absolutny faworyt!), Castorama, x-kom i Żywiec. Sam zobacz, co przygotowały dla swoich klientów w ciągu kilku ostatnich lat:

  • jako reakcję na premierę nowego iPhone’a, który okazał się być droższy od piekarnika Solgaz;
Przykład real time marketing Apple

Źródło: https://jakubbiel.pl/real-time-marketing-przyklady/

  • jako odpowiedź na narodową radość z powodu pięciu bramek strzelonych w ciągu 9 minut meczu przez Roberta Lewandowskiego;
Przykład real time marketing Castorama

Źródło: https://paczaizm.pl/strzel-sobie-piec-pilek-promocja-trwa-9-minut-castorama-lewandowski-5-goli/

  • jako komentarz do viralowego filmu o latającym samochodzie suzuki, którego kierowca wjechał z pełną prędkością na rondo, dosłownie przeskakując nad nim;
Przykład real time marketing x-kom

Źródło: https://www.facebook.com/xkompl/

  • jako reakcję na oficjalne ogłoszenie składu reprezentacji Polski;
Przykład real time marketing Żywiec

Źródło: https://jakubbiel.pl/real-time-marketing-przyklady/

Podsumowując RTM…

Real Time Marketing jest wspaniałą okazją do tego, by Twoja firma zbliżyła się trochę do klientów i przy okazji spróbowała za darmo podkręcić swoje zasięgi w mediach społecznościowych. Szybkie wiadomości sprzedają się przecież jak świeże bułeczki, a odpowiednie „ugryzienie” tematu może w ciągu kilku minut zrobić z Ciebie gwiazdę internetu… Że nie wspomnę o wymiernych korzyściach pod postacią sprzedaży i większej rozpoznawalności Twojej marki.

Wystarczy tylko uruchomić swój marketingowy refleks.