Opłata cukrowa, zwana również podatkiem od cukru, obowiązuje od 1 stycznia 2021 r. Jest to opłata od napojów z dodatkiem cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, a także kofeiny lub tauryny (patrz: art. 12a ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym, Dz. U. z 2021 r. poz. 1956 ze zm.).

Słodzone napoje – gazowane i niegazowane, w tym napoje energetyczne i sportowe – są największym źródłem cukru w jadłospisie Amerykanów (fot. Shutterstock/monticello)

Opłacie tej podlega wprowadzenie na rynek krajowy ww. napojów, przez które rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty tej opłaty do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, zamawiającego, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową.

Przez sprzedaż detaliczną rozumie się dokonywanie na terytorium Polski, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa lub poza lokalem przedsiębiorstwa – w rozumieniu ustawy o prawach konsumenta – także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej.

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa jest czym innym niż umowa zawarta na odległość, a taką jest sprzedaż internetowa. Z powyższego można wysnuć wniosek, że sprzedaż internetowa nie jest sprzedażą detaliczną, o której mowa w przepisach o opłacie cukrowej. Zatem można by uznać, że w przypadku gdy konsument kupuje ww. napoje przez internet, to nie dochodzi do sprzedaży detalicznej w rozumieniu ww. przepisów o opłacie cukrowej, zatem nie powinna być ona wówczas należna.

Tak też uznają organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych (por. np. interpretację indywidualną Dyrektora KIS z 22 grudnia 2021 r., nr 0111-KDSB1-1.4019.175.2021.2.MF czy Dyrektora KIS z 3 sierpnia 2021 r., nr 0111-KDSB1-1.4019.94.2021.2.MF).

Stanowisko to potwierdziło Ministerstwo Finansów w piśmie udostępnionym naszemu Wydawnictwu w dniu 24 marca 2022 r. Wynika z niego, że powstanie obowiązku zapłaty opłaty cukrowej zależy jednak od tego, kto jest nabywcą napojów sprzedawanych przez internet, tj. konsument czy przedsiębiorca prowadzący sprzedaż detaliczną lub hurtową. W piśmie tym czytamy:

„W obowiązującym stanie prawnym objęcie opłatą od środków spożywczych (tzw. opłatą cukrową) sprzedaży internetowej napojów podlegających opłacie od środków spożywczych, co do zasady, jest uzależnione od rodzaju nabywcy będącego klientem sklepu internetowego.

Z uwagi na to, że umowy sprzedaży napojów zawierane przez Internet w modelu sprzedaży B-C (sprzedaż na rzecz konsumentów) stanowią inny rodzaj umów sprzedaży, nieobjęty definicją „sprzedaży detalicznej”, o której mowa w art. 12a ust. 3 ustawy o zdrowiu publicznym – takie transakcje nie podlegają opłacie od środków spożywczych.

Analizując kwestię sprzedaży napojów przez Internet nie można jednak wykluczyć, że zakupiony towar zostanie nabyty przez podmiot prowadzący sprzedaż detaliczną lub detaliczną i hurtową napojów. Wówczas stosownie do przepisów art. 12d ust. 1 oraz art. 12e ust. 3 ww. ustawy, sprzedaż napojów za pośrednictwem sklepu internetowego do takich podmiotów będzie powodować obowiązek zapłaty opłaty od środków spożywczych.

Mając powyższe na uwadze, powstanie obowiązku zapłaty opłaty uzależnione jest od tego, czy nabywcą napojów sprzedawanych przez sklep internetowy jest konsument, czy też podmiot prowadzący sprzedaż detaliczną lub podmiot prowadzący jednocześnie sprzedaż detaliczną i hurtową.

Ministerstwo Finansów od wprowadzenia opłaty od środków spożywczych monitoruje funkcjonowanie przepisów dotyczących tej opłaty w celu zidentyfikowania obszarów wymagających zmian oraz doprecyzowania.”

Źródło: gofin.pl, Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno – Finansowych nr 11 (1126) z dnia 10.04.2022