W prowadzonym pensjonacie świadczymy usługi najmu krótkoterminowego dla osób prywatnych. Przeważająca część wpłat dokonywana jest przez klientów za pośrednictwem portalu internetowego (Booking, Airbnb). W odniesieniu do tej sprzedaży korzystamy ze zwolnienia z jej ewidencjonowania w kasie ze względu na formę dokonanej zapłaty. Jednakże klienci za świadczone usługi płacą również gotówką lub kartą płatniczą (przy użyciu naszego terminala płatniczego). Czy w takim przypadku możemy korzystać ze zwolnienia z kas, jeśli transakcje takie będziemy dokumentowali fakturami? Nadmieniam, że do tej pory korzystamy ze zwolnienia z ewidencjonowania obrotu w kasie ze względu na wysokość osiąganych obrotów.

Co do zasady, sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych podlega ewidencji w kasie rejestrującej. Od tej zasady przewidziano wyjątki, które określone są w rozporządzeniu w sprawie zwolnień. Zwolnienia te mają zarówno charakter przedmiotowy, czyli dotyczą ściśle określonych czynności (wymienionych w załączniku do ww. rozporządzenia), jak i podmiotowy (ze względu na wysokość obrotów) i wtedy dotyczą całej działalności podatnika.

Z sytuacji przedstawionej w pytaniu wynika, że Czytelnik świadczący usługi najmu krótkoterminowego korzysta ze zwolnienia z ewidencjonowania w kasie fiskalnej ze względu na wysokość osiąganych obrotów. Jeżeli w trakcie 2020 r. obroty ze sprzedaży dla osób prywatnych przekroczą kwotę 20.000 zł (lub limit liczony proporcjonalnie do okresu wykonywania sprzedaży w 2020 r. – jeżeli w tym roku podatnik rozpoczął sprzedaż dla ww. podmiotów), zwolnienie straci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym obrót przekroczył ww. limit (§ 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia).

Z kolei, w myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia, w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. bez względu na wysokość obrotu (i bez względu na to, czy podatnik stosuje już kasy do ewidencjonowania innych czynności) – zwolniona z rejestracji w kasie jest sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Pod poz. 18-20 tego załącznika wymieniono niektóre usługi związane z zakwaterowaniem, tj.:

  • w poz. 18 wymieniono sklasyfikowane w PKWiU ex 55.10.10.0 „Usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe – dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez obozowiska dla dzieci”,
  • w poz. 19 wymieniono „Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi – dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez obozowiska dla dzieci” (PKWiU ex 55.20.19.0),
  • w poz. 20 znajdują się „Pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem z wyłączeniem PKWiU 55.90.13.0 – dotyczy wyłącznie: usług krótkotrwałego zakwaterowania pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych”.

Ponadto, w poz. 25 znajdują się wymienione w PKWiU ex 68.20.1 „Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi”.

Zwolnienia wymienione w poz. 20 i 25 ww. załącznika mogą być stosowane, jeżeli ich świadczenie w całości zostanie udokumentowane fakturą lub też – w odniesieniu wyłącznie do usług wynajmu – zapłata zostanie dokonana na rachunek bankowy lub rachunek w SKOK (z zachowaniem warunków określonych w poz. 25 ww. załącznika).

Zatem kluczową kwestią dla zastosowania zwolnienia z obowiązku sprzedaży przy zastosowaniu kasy (w sytuacji płatności dokonywanej gotówką lub kartą płatniczą przy jednoczesnym dokumentowaniu usług, o których mowa fakturą) jest ustalenie, czy świadczone usługi mieszczą się w jednym z grupowań PKWiU wskazanym w poz. 18-20 załącznika do rozporządzenia.

W tym miejscu należy podkreślić, że to podatnik jest obowiązany do samodzielnego zaklasyfikowania usługi do odpowiedniego symbolu PKWiU i na nim ciąży odpowiedzialność za prawidłową klasyfikację.

Jak wynika z przedstawionego pytania, podatnik świadczy usługi wynajmu pokojów turystom. Najem ten ma charakter krótkoterminowy (wakacyjny, turystyczny). Takie usługi, zdaniem redakcji, należy sklasyfikować w PKWiU 55.20 jako „Usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania”. Grupowanie to swym zakresem obejmuje m.in.:

  • „Usługi świadczone przez domy letniskowe, do których goście posiadają prawo wspólnego użytkowania przez określony okres każdego roku” (PKWiU 55.20.12.0) a także
  • „Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc turystycznych krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi” (PKWiU 55.20.19.0), czyli usługi zakwaterowania w cyklu dziennym lub tygodniowym, z zapewnieniem lub nie bardzo minimalnych usług towarzyszących zakwaterowaniu w specjalnie wydzielonych umeblowanych pokojach lub pomieszczeniach umożliwiających mieszkanie w obiektach wypoczynku wakacyjnego (np. w ośrodkach kolonijnych, ośrodkach wczasowych, domach wycieczkowych), kwaterach dla gości, bungalowach itp.

Usługi sklasyfikowane w PKWiU 55.20 nie zostały wymienione w załączniku do ww. rozporządzenia w poz. 18-20 jako zwolnione z ewidencjonowania (z wyjątkiem usług świadczonych przez obozowiska dla dzieci, z którymi nie mamy do czynienia w sytuacji przedstawionej w pytaniu). W związku z tym, jeżeli usługi świadczone przez Czytelnika mieszczą się w tym grupowaniu, żadne z ww. zwolnień z ewidencjonowania nie będzie mogło być stosowane.

Reasumując

Jeżeli świadczone przez podatnika usługi sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 55.20 (tym samym nie zostały wymienione w poz. 18-20 załącznika), to nie mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Nie ma przy tym znaczenia, że każdą usługę podatnik zamierza dokumentować fakturą.

Podkreślić należy, że jest to wyłącznie stanowisko naszej redakcji, dlatego też warto by podatnik rozważył wystąpienie do właściwego organu podatkowego z wnioskiem o dokonanie interpretacji przepisów podatkowych w tym przedmiocie.

Źródło: kasafiskalna.pl, Poradnik VAT nr 21 (525) z dnia 10.11.2020