Planuję zlecić wykonanie kalendarzy opatrzonych logo firmy. Będą one również zawierały adres firmy, telefony kontaktowe oraz informacje o oferowanych produktach. Kalendarze będę wydawał klientom. Czy prawidłowo kwalifikuję te działania jako reklamę, której koszty mogę ująć do kosztów uzyskania przychodów? Jak ująć takie koszty w podatkowej księdze?

Kalendarze, o których mowa w pytaniu można uznać za materiały reklamowe, których koszty w podatkowej księdze należy wpisać w kolumnie 13.

Kosztami uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 updof są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 updof. Natomiast na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23 updof za koszty uzyskania przychodów nie uważa się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W praktyce rozróżnienie działań o charakterze reklamowym od reprezentacji jest trudne z uwagi na nieostre zakresy tych pojęć. Zasadniczo za reprezentację uważa się działania mające na celu budowanie prestiżu firmy, z kolei reklama służy zachęceniu potencjalnych klientów do nawiązania lub utrzymania współpracy z firmą, nabywania oferowanych przez nią towarów i usług.

Odnosząc się do sytuacji podatnika, należy stwierdzić, że ponieważ kalendarze będą opatrzone logo firmy oraz będą zawierały informacje o jej ofercie i dane kontaktowe, to uważamy, że można je uznać za materiały reklamowe.

Przy założeniu, że kalendarze mają służyć reklamie, koszty poniesione w związku z ich zakupem trzeba wpisać w podatkowej księdze w kolumnie 13 „pozostałe wydatki”. Tak wynika z ust. 13 objaśnień zawartych w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. poz. 2544).

Źródło: gofin.pl, Przegląd Podatku Dochodowego nr 21 (549) z dnia 1.11.2021