Wystąpię o wsparcie na realizację operacji dotyczącej podjęcia działalności usługowej związanej z rolnictwem w zakresie wykorzystania technologii cyfrowych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 (poddziałanie 6.4). W jakiej maksymalnej wysokości przysługuje przedsiębiorcy zaliczka na realizację operacji?

Maksymalną wysokość zaliczki na realizację operacji inwestycyjnej dotyczącej podjęcia działalności usługowej związanej z rolnictwem w zakresie wykorzystania technologii cyfrowych w ramach poddziałania 6.4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich określa rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 1305/2013/UE w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez EFRROW (…). Na gruncie art. 45 ust. 4 tego rozporządzenia beneficjenci wsparcia inwestycyjnego mogą zwracać się do właściwych agencji płatniczych o wypłatę zaliczki w wysokości do 50% pomocy publicznej związanej z daną inwestycją. W PROW 2014-2020 taką możliwość przewiduje ustawa o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 719 ze zm.). W oparciu o art. 20 ust. 2 pkt 1 tej ustawy beneficjent wnioskuje o jej wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy.

Zaliczka jest wypłacana wnioskodawcy po ustanowieniu i wniesieniu przez niego zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy przyznania pomocy, w wysokości odpowiadającej 100% kwoty zaliczki. W przypadku zaliczki wypłacanej w transzach należy zwrócić uwagę, że wypłata drugiej i kolejnej transzy następuje po rozliczeniu we wniosku o płatność określonej w umowie o przyznaniu pomocy części zaliczki nie niższej niż 60% dotychczas otrzymanej zaliczki. Zabezpieczenie może mieć postać poręczenia bankowego, gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej, weksla z poręczeniem wekslowym banku, zastawu na papierach wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa.

Zabezpieczenie musi być ustanowione na czas obejmujący okres liczony od dnia wystawienia dokumentu potwierdzającego ustanowienie zabezpieczenia zaliczki do dnia wskazanego w umowie jako dzień złożenia wniosku o płatność oraz okres niezbędny do rozliczenia zaliczki nie krótszy niż 4 miesiące.

Zaliczka może być przekazana przez ARiMR tylko na wyodrębniony rachunek bankowy przeznaczony wyłącznie do obsługi zaliczki. To z tego rachunku należy dokonywać płatności za koszty kwalifikowalne operacji, ponieważ wyciąg z tego rachunku będzie weryfikowany na etapie rozliczania pomocy pod kątem wydatkowania zgodnie z przeznaczeniem.

Źródło: gofin.pl, Gazeta Podatkowa nr 65 (1940) z dnia 16.08.2022

Autor: Jolanta Białkowska