Założyłem działalność gospodarczą (na podstawie wpisu w CEIDG). Sam będę podpisywał rozliczenia podatkowe przesyłane przez internet. Mam profil zaufany oraz kwalifikowany podpis elektroniczny. Czy muszę wystawić dla siebie i złożyć w urzędzie skarbowym pełnomocnictwo UPL-1?

NIE. Podatnik będący osobą fizyczną nie składa sam dla siebie pełnomocnictwa UPL-1.

Deklaracje podatkowe mogą być podpisane, o ile odrębne ustawy nie stanowią inaczej, przez pełnomocnika ustanowionego przez podatnika (płatnika). Podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika z obowiązku złożenia podpisu. Wynika to z art. 80a Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji przekazywanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej przedkłada się na druku UPL-1. Stanowi ono podstawę wprowadzenia danych pełnomocnika do systemu e-Deklaracje. Dzięki temu możliwa jest weryfikacja, czy przesyłany dokument podpisuje właściwa (uprawniona) osoba, czy nie. UPL-1 można złożyć w formie: papierowej – naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach ewidencji podatników i płatników lub elektronicznej – Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej (za pośrednictwem platformy ePUAP lub z konta w serwisie e-Urząd Skarbowy).

Osoba fizyczna może – nie musi – mieć pełnomocnika do podpisywania deklaracji przesyłanych przez internet. Jeżeli ustanowi pełnomocnika, zgłasza go poprzez złożenie pełnomocnictwa UPL-1. Podatnik (płatnik) będący osobą fizyczną, który swoje e-deklaracje sam podpisuje, nie musi natomiast składać dla siebie UPL-1. Rozliczenia podpisuje bowiem we własnym imieniu.


Złożenie UPL-1 nie podlega opłacie skarbowej.

Źródło: gofin.pl, Gazeta Podatkowa nr 87 (2066) z dnia 30.10.2023

Autor: Małgorzata Żujewska