Jeżeli w 2019 r. zatrudniałeś osoby fizyczne i wypłacałeś im np. wynagrodzenia z umowy o pracę, umowy zlecenia czy należności z praw majątkowych, po zakończeniu roku sporządzasz imienne informacje o wysokości dochodów tych osób (PIT-11, PIT-R) i zbiorcze deklaracje o pobranym podatku (PIT-4R, PIT-8AR). Resort finansów przypomina, o czym trzeba pamiętać w 2020 r. m.in. podczas wypełniania PIT-11, aby poprawnie wpisać tam tzw. ulgę dla młodych pracowników. Sprawdź, jak poprawnie złożysz, podpiszesz i prześlesz PIT-11, PIT-R, PIT 4R i PIT 8AR.
Podczas rozliczania za 2019 r. pamiętaj o właściwych wzorach formularzy za 2019 r.:
- PIT-11(25),
- PIT-R(20),
- PIT-4R(9),
- PIT-8AR(8).
Wersje elektroniczne znajdziesz pod linkiem:
https://www.podatki.gov.pl/pit/e-deklaracje-pit/dla-platnikow/ .
UWAGA!
Tylko złożenie PIT-11 w wersji 25. formularza pozwoli na uwzględnienie tzw.
ulgi dla młodych pracowników (tj. osób do 26 r.ż.) za 2019 r. w usłudze Twój
e-PIT.
Jeżeli za 2019 r. składasz więcej niż jeden PIT-11 – który dotyczy przychodów twojego pracownika i nie jest korektą poprzedniego – nie uwzględniaj w nim kwot wykazanych w poprzednio przesłanych PIT-11 (ponieważ nie sumuje się ich). W takiej sytuacji w PIT-11 podaj tylko kolejny numer formularza, który składasz za 2019 r. (w polu nr 5 PIT-11).
Jeżeli przesłane przez Ciebie w trakcie roku podatkowego PIT-11 zawierają kompletne dane niezbędne do sporządzenia zeznania podatkowego – nie przesyłaj PIT-11 po zakończeniu roku.
PIT-11, PIT-R oraz PIT-4R, PIT-8AR sporządza się do 31 stycznia 2020 r.
Do kiedy wysyłamy formularze?
- PIT-11 i PIT-R wysyłamy:
- do urzędu skarbowego do 31 stycznia 2020 r.,
- osobie fizycznej do 2 marca 2020 r. (ostatni dzień lutego 2020 r. przypada w sobotę, co oznacza, że zgodnie z Ordynacją podatkową za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy).
- PIT-4R i PIT-8AR wysyłamy wyłącznie do urzędu skarbowego do 31 stycznia 2020 r.
Trzeba pamiętać, iż wskazane terminy nie obowiązują osób, które zakończyły działalność. W takich przepadkach formularze trzeba złożyć do dnia zaprzestania działalności.
PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR dla urzędu skarbowego sporządzasz i wysyłasz wyłącznie elektronicznie.
Formularze podpisujemy:
- Kwalifikowanym podpisem elektronicznym – wszystkie formularze,
- Danymi autoryzującymi (dla osób fizycznych) – formularze: PIT-11, PIT-4R, PIT-8AR.
Formularze można przesyłać za pomocą:
- Formularza interaktywnego Ministerstwa Finansów
Aby to zrobić:
- wejdź na stronę: e-Deklaracje,
- pobierz odpowiedni formularz dotyczący wybranego przez Ciebie podatku,
- wypełnij formularz,
- podpisz go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi,
- wyślij.
- Modułu finansowo-księgowego
Przy wykorzystaniu odpowiednich aplikacji (modułów) możesz wysyłać formularze drogą elektroniczną, bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych oraz automatycznie podpisać elektronicznie wszystkie przesyłane formularze.
Aby to zrobić:
- pobierz właściwą strukturę logiczną z sekcji „Struktury dokumentów XML”,
- wypełnij formularz,
- podpisz go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi,
- wyślij dokument ze swojej aplikacji.
- Uniwersalnej Bramki Dokumentów (UBD)
Aby to zrobić:
- uruchom odpowiednią aplikację (moduł) zgodnie ze specyfikacją Wejścia – Wyjścia dostępną w zakładce – „Dokumentacja IT”,
- wypełnij formularz,
- podpisz go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi,
- wyślij dokument do UBD.
W ten sposób można jednocześnie wysłać nawet do 20 tys. deklaracji.
Korekty formularzy nie można złożyć za pomocą bramki UBD. Wysyłamy ją jako pojedynczy dokument do systemu e-Deklaracje.
Jeśli nie chcesz lub nie możesz przesyłać informacji osobiście, może to za ciebie zrobić twój pełnomocnik.
Wypełnij i dostarcz do urzędu skarbowego druk UPL-1. Można to zrobić:
- papierowo – składa się go w swoim urzędzie skarbowym,
- elektronicznie – przekazuje przez ePUAP.
Jedno pełnomocnictwo pozwoli złożyć formularze we wszystkich urzędach skarbowych.
Trzeba pamiętać, aby podczas składania PIT-11, PIT-R wpisać prawidłowy identyfikator podatkowy PESEL albo NIP swojego pracownika lub innego podatnika, dzięki temu udostępnimy mu poprawne zeznanie (PIT-36, PIT-37) za rok 2019.
Jeżeli twój pracownik jest cudzoziemcem i zamieszkuje na terytorium naszego kraju, powinien posiadać identyfikator podatkowy PESEL.
Rejestracją danych w rejestrze PESEL zajmują się organy gminy, które są właściwe do:
- zameldowania na pobyt stały i czasowy cudzoziemca,
- złożenia wniosku o nadanie numeru PESEL.
Cudzoziemcy, którzy są obywatelami państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej oraz członkowie ich rodzin zamieszkujący w Polsce, mają obowiązek zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30. dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Natomiast pozostali cudzoziemcy powinni się zameldować najpóźniej w ciągu 4 dni.
Z kolei cudzoziemcy, których pobyt na terenie Polski nie przekracza 30. dni, są zwolnieni z obowiązku meldunkowego.
Źródło: Ministerstwo Finansów