Już nie tylko ubezpieczeni, ale i świadczeniobiorcy mogą samodzielnie tworzyć elektroniczne potwierdzenia na portalu PUE ZUS. Taki dokument nie wymaga już podpisu pracownika ZUS i można przekazać go do instytucji, która tego oczekuje.

Dotychczas tylko ubezpieczeni i płatnicy składek mogli samodzielnie generować elektroniczne potwierdzenia o danych zgromadzonych w ZUS na PUE ZUS. Teraz taką możliwość mają również świadczeniobiorcy – zarówno Ci z tzw. starego systemu jak i nowego . Na potwierdzeniu mogą znaleźć się informacje dotyczące prawa do emerytury, renty, czy zasiłku, oraz kwota pobieranego świadczenia. Można również uzyskać potwierdzenie, że nie pobiera się świadczenia we wskazanym okresie.

Potwierdzenie danych świadczeniobiorcy to dokument elektroniczny podpisany za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który nie wymaga już podpisu pracownika ZUS. Ma taką samą moc prawną, co zaświadczenia wystawiane na salach obsługi klientów. Taki dokument można przekazać do instytucji, która tego oczekuje.

Samodzielne tworzenie potwierdzeń z danymi z ZUS dla świadczeniobiorców

Jeśli pobierasz świadczenie z ZUS i masz konto na PUE ZUS, możesz teraz samodzielnie utworzyć elektroniczny dokument z danymi z ZUS i przekazać takie potwierdzenie instytucji, która tego oczekuje (na przykład bankowi). Nawet jeśli nie widzisz zakładki Świadczeniobiorca lub brakuje w niej danych na temat świadczeń, możesz utworzyć elektroniczny dokument z danymi z ZUS. Potwierdzenia opatrzone kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną Zakładu mają moc zrównaną z wystawianymi przez ZUS zaświadczeniami.

Aby utworzyć dokument z danymi musisz:

  • zalogować się do swojego konta na PUE ZUS
  • przejść do zakładki Ubezpieczony
  • z bocznego menu wybrać Potwierdzenia – emerytury i renty
  • wybrać Utwórz nowy
  • wskazać dane, które są Ci potrzebne na potwierdzeniu:
  • prawo do świadczenia,
  • kwotę świadczenia.
  • Zatwierdź swój wybór.

Jak wygląda potwierdzenie z danymi z ZUS i co można z nim zrobić?

Jeśli w oknie wyboru danych zaznaczyłeś na przykład, że chcesz utworzyć potwierdzenie z kwotą świadczenia, Twoje potwierdzenie będzie wyglądać tak:

wizualizacja potwierdzenia z danymi z ZUS

Potwierdzenie możesz zapisać jako plik PDF, XML lub wysłać na dowolny adres e-mail. Możesz je też wydrukować. Plik, który system wysyła na adres e-mail, jest odpowiednio zabezpieczony.

Jak możesz sprawdzić, że dokument pochodzi z ZUS?

Potwierdzenie jest opatrzone kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ZUS. Jest to dowód, że dokument został utworzony w systemie informatycznym ZUS.

Ważność pieczęci sprawdzisz, gdy klikniesz w jej ikonę (Kwalifikowana Pieczęć Elektroniczna).

ikona pieczęci ZUS - samoobsługa

We właściwościach pieczęci możesz sprawdzić szczegóły kwalifikowanego certyfikatu pieczęci, w tym:

  • wydawcę certyfikatu,
  • okres ważności certyfikatu,
  • potwierdzenie, że został wydany dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pojawi się także informacja, czy dokument opatrzony pieczęcią nie został zmieniony.

Dodatkowo pracownik instytucji, której przekażesz dokument może sprawdzić jego autentyczność w udostępnionej przez nas wyszukiwarce.

Każde potwierdzenie zawiera dane, które pozwalają na jego jednoznaczną identyfikację:

  • unikatowy numer (znak),
  • datę utworzenia potwierdzenia,
  • identyfikator świadczeniobiorcy.

Aby potwierdzić autentyczność wystawionego potwierdzenia, musisz podać te dane. Po wyszukaniu potwierdzenia możesz wyświetlić jego zawartość.

Instrukcja

Jak utworzyć elektroniczny dokument z danymi z ZUS i przekazać takie potwierdzenie instytucji, która tego oczekuje – świadczeniobiorca (plik docx 1mb).

Źródło: ZUS

Źródło: ZUS