Wypłata wynagrodzenia za pracę to podstawowy obowiązek pracodawcy. Co w przypadku, gdy dzień wypłaty wynagrodzenia wypada w sobotę lub niedzielę?

Wypłata wynagrodzenia za pracę

Wypłata wynagrodzenia za pracę jest podstawowym obowiązkiem pracodawcy. Wynagrodzenie jest też jednym z najważniejszych elementów każdej umowy zawieranej między pracodawcą a pracownikiem. Opisujemy, jakie zasady obowiązują pracodawcę i pracownika w przypadku wypłaty wynagrodzenia.

Jedną z głównych zasad dotyczących pracy świadczonej w ramach stosunku pracy jest odpłatność pracownikowi za wykonywaną pracę. W związku z tym osobie zatrudnionej przysługuje wynagrodzenie za pracę, którego nie może się zrzec ani przenieść prawa do tego wynagrodzenia na inną osobę. Stanowi o tym art. 84 Kodeksu pracy:

„Pracownik nie może zrzec się prawa do wynagrodzenia ani przenieść tego prawa na inną osobę”.

Co więcej, zdaniem Sądu Najwyższego przepis ten dotyczy nie tylko całkowitego, lecz także częściowego zrzeczenia się prawa do wynagrodzenia. Zakaz ten ma charakter bezwzględny i obejmuje zrzeczenie się prawa do wynagrodzenia za pracę w drodze wszelkich oświadczeń woli pracownika, w tym również w drodze ugody sądowej.

Wypłata wynagrodzenia po terminie, brak wypłaty, wypłata niższego wynagrodzenia

Jako że wypłata wynagrodzenia jest podstawowym obowiązkiem pracodawcy, każde naruszenie jego zasad może nieść negatywne konsekwencje. Jeśli np. pracodawca nie wypłaca wynagrodzenia w wyznaczonym terminie, bezpodstawnie obniża jego wysokość lub dokonuje bezpodstawnych potrąceń, popełnia wykroczenie przeciwko prawom pracownika i podlega karze grzywny do 30 000 zł.

W jednym z wyroków Sąd Najwyższy orzekł, że pracodawca, który nie wypłaca pracownikowi w terminie całości wynagrodzenia, ciężko narusza swój podstawowy obowiązek z winy umyślnej, choćby z przyczyn niezawinionych nie uzyskał środków finansowych na wynagrodzenia.

W przypadku, gdy wynagrodzenie za pracę nie zostało wypłacone w ustalonym terminie, pracownikowi przysługuje prawo żądania odsetek za czas opóźnienia.

Wypłata wynagrodzenia – termin

Termin wypłaty wynagrodzenia również podlega określonym zasadom. Pracodawca jest obowiązany wypłacać wynagrodzenie w miejscu, terminie i czasie określonym w regulaminie pracy lub w innych przepisach prawa pracy. Pracodawcy, którzy nie są zobowiązani do wydania regulaminu pracy powinni poinformować pracowników o miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia w pisemnej informacji o warunkach zatrudnienia przekazywanej pracownikom w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę.

Zgodnie z przepisami, wynagrodzenie powinno być wypłacane co najmniej raz w miesiącu. Pracodawca może to robić częściej np. raz w tygodniu lub każdego dnia. Nie może jednak wypłacać wynagrodzenia rzadziej niż raz w miesiącu.

Jeżeli pracodawca ustali, że będzie wypłacał wynagrodzenie raz w miesiącu wypłaca je z dołu, niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego.

Wypłata wynagrodzenia w sobotę, niedzielę, dzień wolny

Jeżeli ustalony termin wypłaty wynagrodzenia wypada w dzień wolny od pracy, wynagrodzenie powinno być wypłacone dzień wcześniej. Np. jeśli wypłata wypada w sobotę lub niedzielę (i są to dni wolne u danego pracodawcy), wynagrodzenie należy wypłacić w piątek – poprzedzający dzień lub dni wolne. 

Informacji na temat wynagrodzenia i przepisów z nim związanych udziela Państwowa Inspekcja Pracy.

Na podstawie:

Państwowa Inspekcja Pracy „Prawo pracy”.

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.

Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 3 lutego 2006 r. II PK 161/05.

Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 4 kwietnia 2000 r. I PKN 516/99.

Źródło: infor.pl