W e-Urzędzie Skarbowym (dalej: e-US) są załatwiane sprawy polegające na wydawaniu generowanych automatycznie zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzających stan zaległości (ZAS-W), o których mowa w art. 306e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa. Możliwość taką wprowadzono rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 6 września 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie korzystania z e-Urzędu Skarbowego (Dz. U. poz. 1887). Pisaliśmy na ten temat w BI nr 27 z 20 września 2022 r.

W komunikacie Ministerstwa Finansów (zamieszczonym na stronie internetowej www.gov.pl) wyjaśniono, że w e-Urzędzie Skarbowym można złożyć wniosek i bezpłatnie otrzymać ww. zaświadczenie. Jest ono wystawiane jako dokument elektroniczny i doręczane na konto podatnika w e-US. Warunkiem skorzystania z usługi jest jednak udzielenie zgody na doręczenie elektroniczne. Ministerstwo Finansów (dalej: MF) podkreśliło, że podatnik może otrzymać zaświadczenie elektroniczne nawet w ciągu kilku minut od złożenia wniosku.

Dodatkowo w komunikacie wyjaśniono, co powinien zrobić podatnik, aby uzyskać zaświadczenie ZAS-W:

„(…) Zaloguj się do e-Urzędu Skarbowego na podatki.gov.pl. Wyraź zgodę na doręczenie elektroniczne, a następnie uzupełnij i wyślij wniosek o wydanie zaświadczenia. Wydane zaświadczenie znajdziesz na swoim koncie w e-Urzędzie Skarbowym, w zakładce „Dokumenty otrzymane”.

Nie drukuj zaświadczenia. Korzystaj wyłącznie z postaci elektronicznej, którą możesz zapisać na nośniku pamięci lub wysłać, np. e -mailem.

Dokument wydany w e-Urzędzie Skarbowym podpisany jest pieczęcią Szefa KAS lub podpisem elektronicznym przez osobę do tego upoważnioną. Zaświadczenie elektroniczne ma taką samą moc prawną jak dokument papierowy. (…)”

Źródło: gofin.pl, Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno – Finansowych nr 29 (1144) z dnia 10.10.2022